FAQs


    Subjects

Over Room in Return

1. Who are we?

Room in Return is an initiative by four starting entrepreneurs from Amsterdam. It is a web-based platform where those in search for a room and those who have a spare room can meet to exchange (domestic) services for a place to live.

2. Hoe is Room in Return ontstaan?

Het idee is uit de praktijk geboren. Een van onze oprichters heeft zelf gebruik gemaakt van een “Room in Return”-constructie: au-pair diensten in ruil voor een kamer. Het succes van deze regeling en de overweldigende positieve resonans op dit idee heeft ons ertoe gebracht Room in Return op te richten.

3. Wat voor service biedt Room in Return?

Room in Return biedt gebruikers een platform om een kamer te ruilen tegen hulp. Iemand die een kamer over heeft en hulp kan gebruiken kan deze kamer aanbieden in ruil voor een wederdienst. Iemand die een kamer zoekt en bereid is daarvoor te werken kan zijn of haar diensten aanbieden in ruil voor een kamer. Aan de hand van de tijdens de aanmeldingsprocedure ingevoerde gegevens kunnen kameraanbieders en kamerzoekers gericht zoeken naar matches die aansluiten op hun specifieke behoeftes. Zo kunnen de gebruikers direct passende profielen vinden en wordt lang zoeken overbodig. Na aanmelding kan direct contact worden opgenomen met een kamerzoeker of kameraanbieder en de twee partijen onderhouden dan zelf verder het contact om tot een goede deal te komen.

4. Worden de gebruikers van het platform gescreend door Room in Return?

Nee. Wij bieden met Room in Return alleen een “ontmoetingsplek”. Wij controleren weliswaar regelmatig of er geen ongewenste berichten worden geplaatst – en dit kan ook door iedereen gemeld worden! – maar het is aan de gebruikers zelf om een selectie te maken van het aanbod op Room in Return. We raden je dan ook aan om referenties op te vragen, de facebook-pagina van de andere partij te bekijken (als hij/zij deze heeft ingevoerd), met elkaar te mailen en te telefoneren en een persoonlijk kennismakingsgesprek te hebben voordat je tot een deal komt.

5. How much does it cost?

An account for Room in Return will cost you € 4,95 for a period of 3 months. One week before this period ends, you will receive an e-mail from us asking you if you want to extend your account or delete it. If you do nothing, your account will be deactivated. You can then still log in but you cannot see the complete profiles of our rooms and room-seekers. You can cancel or delete your account at any time.

6. How can I pay?

We accept payments via iDeal, PayPal and major credit cards.

7. Wij zijn een bedrijf/organisatie, kunnen wij ook gebruik maken van Room in Return?

Ja, dat kan! Neem contact met ons op via info@roominreturn.nl voor meer informatie.

8. Kan ik op de hoogte worden gehouden van Room in Return?

Jazeker. Onderaan de pagina op onze website kun je je inschrijven voor onze nieuwsbrief.

9. Hoe kom ik aan meer informatie?

Mocht je behoefte hebben aan meer informatie, of een voorstel hebben voor eventuele samenwerking, dan kun je contact met ons opnemen via info@roominreturn.nl.




Over de ruil

1. Ik wil een kamer aanbieden, wat moet ik doen?

Maak een paar goede foto’s van de kamer en denk na over een pakkende beschrijving. Schrijf voor jezelf op welke wederdiensten je zou willen ontvangen van de kamerzoeker en voor hoeveel uur per week. Een leuke profielfoto van jezelf komt ook vriendelijk over. Alles gereed? Klik dan rechtsboven op onze website op “Aanmelden” en volg de verschillende stappen. Als dit klaar is zal je jouw profiel nog moeten bevestigen met de link in je e-mail inbox. Hierna kan je inloggen op onze website en kun je een 'kamer toevoegen' door rechtsboven op de menubalk op deze optie te klikken. Als dit gereed is kunnen kamerzoekers reageren op jouw advertentie.

2. Ik wil een kamer vinden, wat moet ik doen?

Je kunt bij Room in Return op de website zoeken in het kameraanbod zonder een account te hebben of ingelogd te zijn. Je kunt dus helemaal gratis beginnen met zoeken naar kamers die voor jou in aanmerking zouden kunnen komen. Als je meer informatie over een bepaalde kamer wilt hebben of contact wilt opnemen met de aanbieder moet je eerst inloggen. Heb je al een account dan klik je op de link onderaan de kamerpagina. Heb je nog geen account, dan klik je op “Aanmelden” om een account aan te maken. Zorg dat je een leuke profielfoto van jezelf hebt en denk na over een pakkende tekst over jezelf. Bedenk goed welke wederdiensten je zou willen bieden in ruil voor een kamer en voor hoeveel uur per week. Volg de aanwijzingen op het scherm om je account aan te maken. Na verificatie van je e-mailadres kun je meteen inloggen.

3. Hoe leg ik contact met iemand?

Als je een Room in Return account hebt en bent ingelogd kun je bij iedere aangeboden kamer of kamerzoeker direct een berichtje intypen om de betreffende persoon een mail te sturen. Als er een telefoonnummer wordt getoond kun je ook telefonsich contact opnemen.

4. Hoe kunnen anderen contact met mij opnemen?

Anderen kunnen per e-mail met jou contact opnemen als zij een account hebben bij Room in Return en zijn ingelogd. Een bericht komt terecht in de door jou opgegeven mailbox. Mocht je je telefoonnummer hebben opgegeven – dit is niet verplicht! – dan kun je natuurlijk ook gebeld worden. Ook het telefoonnummer is alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers met een Room in Return account.

5. Hoe weet ik of ik een passende match heb gemaakt?

Wanneer een kamerzoeker en kameraanbieder beide geinteresseerd zijn, raden wij aan om met elkaar te mailen, te telefoneren en een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek (bijvoorbeeld in een publieke ruimte zoals een café). Tijdens deze gesprekken kunnen de twee partijen elkaar leren kennen, kijken of het “klikt” en met elkaar praten over de mogelijke periode, de wederdiensten, het aantal uren dat gewerkt kan worden, de huisregels, de kamer zelf enz. Als er meerdere passende kandidaten zijn, dan raden we aan meerdere kennismakingstrajecten te voeren om de perfecte match te vinden.

6. We hebben een deal, hoe gaat het nu verder?

Als jullie tot een goede deal zijn gekomen, raden wij aan de juridische informatie op onze website goed door te lezen en ons voorbeeldcontract te downloaden. Hier kunnen jullie zelf aanpassingen in maken en dan in tweevoud ondertekenen.

7. Wat als het toch niet werkt?

Het kan natuurlijk gebeuren dat de situatie voor een van beide partijen toch niet zo uitpakt als gedacht. Je probeert dan om er met elkaar uit te komen en als er geen oplossing wordt gevonden als goede vrienden uit elkaar te gaan. Als jullie gebruik hebben gemaakt van ons voorbeeldcontract dan hebben jullie beide een opzegtermijn van een maand. Lees ook onze juridische informatie.

8. Hoeveel uur werk is een kamer eigenlijk waard?

De kamerzoeker en de aanbieder van de kamer bepalen met elkaar hoeveel uren werk de kamer waard is. Room in Return gebruikt als richtlijn een uurloon van € 6,50 tot € 10,- afhankelijk van leeftijd en wederdienst. Gemiddeld kost een kamer met gedeelde voorzieningen in Amsterdam € 400 euro. Enschede is de goedkoopste studentenstad van Nederland, daar kost een kamer gemiddeld € 275 euro. In het geval van een kamer met gedeelde voorzieningen in Amsterdam, hebben we het dan over circa tien tot vijftien uur werk per week. Het staat alle gebruikers natuurlijk helemaal vrij om met de andere partij te onderhandelen. Wij gaan er vanuit dat beide partijen die gebruik maken van Room in Return een win-win situatie willen creëren, beide partijen moeten blij zijn met de deal.

9. Zijn er bepaalde eisen of voorwaarden aan de kamer verbonden?

Nee. Als jij iemand vindt die in je zolderkamer, je kelderkamer of de caravan in de tuin wilt wonen, geen probleem. Het spreekt vanzelf dat de kamer/woonruimte veilig moet zijn en dat de bewoner van de kamer tenminste toegang moet hebben tot een wc, een badkamer en een kookgelegenheid. Een schuur zonder elektriciteit of verwarming zul je niet zo makkelijk geruild krijgen. Een klein paleisje met WiFi, Netflix en een uitzicht over de gracht natuurlijk wel!

10. En hoe zit dat met de wederdiensten?

Hier kun je natuurlijk zo creatief worden als je zelf wilt. Misschien heb jij bijzondere vaardigheden die een ander goed kan gebruiken! Wij hanteren op de website een vaste lijst met de meest gevraagde wederdiensten, zoals kinderopvang, huishoudelijk werk en klussen in en om het huis. Maar in de vrije tekst in je profiel kun je ook andere wederdiensten aanbieden die we niet in de lijst hebben opgenomen. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan personal training, yoga-les, massage, schoonheidsbehandelingen of haren knippen, Internet-hulp of speciale technische vaardigheden. Alle profielen waar wederdiensten aangeboden of gezocht worden van een seksuele aard zullen door ons onmiddellijk verwijderd worden en de gebruiker gesperd.

11. Ik ben iets tegen gekomen op Room in Return wat ik ongepast vind. Hoe kan ik dit melden?

Je kunt ons altijd mailen op info@roominreturn.nl of via het contactformulier. Bovendien staat in ieder profiel een link of knop waarop je direct kunt klikken als je iets wilt melden.




Over je account

1. Ik heb een nieuw wachtwoord aangevraagd maar het systeem herkent het nieuwe wachtwoord niet. Wat nu?

Let erop dat je op de activeringslink in de mail met het nieuwe wachtwoord klikt. Pas dan is je nieuwe wachtwoord actief.

2. Kan ik mij ook weer afmelden bij Room in Return?

Ja, dit kun je doen via een link in je persoonlijke profiel. Jouw gegevens zullen dan niet meer zichtbaar zijn voor andere gebruikers. Als je als aanbieder van een kamer succesvol was en de kamer is geruild, dan kun je op deze manier ook je account deactiveren zodat de kamer niet meer getoond wordt. Een account loopt automatisch af na 3 maanden. Je krijgt voor afloop van deze periode een e-mail van ons. Verleng je je account niet, dan wordt je account gedeactiveerd. Je profiel blijft nog wel in onze database, voor het geval je in de toekomst eventueel weer gebruik van Room in Return wilt maken.

3. Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Als je bent ingelogd kun je rechtsbovenin het menu bij je foto klikken op “verander wachtwoord”. Dan gewoon de stappen volgen.

4. Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?

Als je bent ingelogd kun je rechtsbovenin het menu bij je foto klikken op “profiel bewerken”. Vergeet niet de wijzigingen ook op te slaan voordat je je profiel-pagina weer verlaat.

5. Hoe werkt het inloggen via Facebook?

Je kunt gewoon klikken op de “Inloggen met Facebook”-knop! In plaats van je Room in Return gebruikersnaam en wachtwoord worden dan je Facebook-inloggegevens gebruikt. Je moet hier wel eenmalig toestemming voor geven. Zo hoef je dus maar 1x iets te onthouden, wel zo makkelijk!




Over je gegevens en privacy

1. Zijn mijn persoonsgegevens veilig opgeslagen?

Wij hechten veel belang aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. De website is daarom extra beschermd. Om het verkeer van bezoeker naar server te beveiligingen zodat deze niet door kwaadwillende personen kan worden onderschept is de website beschermd met een zogenaamd SSL-certificaat. Dit certificaat versleutelt informatie die heen en weer wordt gezonden, en is in de volksmond beter bekend als “het slotje” in de browser of de “https variant” van een website. Zie ook onze Privacy Statement.

2. Zijn mijn persoons- en adresgegevens zichtbaar voor anderen?

Alleen jouw voornaam, leeftijd en foto zijn zichtbaar voor andere gebruikers die niet zijn aangemeld. Een aangemelde gebruiker kan je volledige naam zien, je e-mailadres en ook je telefoonnummer en facebook-pagina als je deze hebt opgegeven. Je volledige adresgegevens blijven afgeschermd en zijn nooit zichtbaar voor anderen.

3. Waar worden mijn adresgegevens voor gebruikt?

Jouw adresgegevens worden gebruikt om kamerzoekers bij benadering te tonen waar je woont door een icoontje op de kaart te plaatsten in jouw buurt. Zo kan een kamerzoeker bepalen of de locatie interessant is en jou een bericht sturen. Wij zullen jouw straat en huisnummer nooit tonen. Evenmin zullen wij jouw adresgegevens nooit en te nimmer aan derden verstrekken.


Over juridische zaken / Kameraanbieders (eigenaar/huurder)

1. Wordt degene die bij mij een kamer krijgt als mijn fiscale partner/toeslagpartner gezien?

Nee, maar je moet aan twee voorwaarden voldoen. Je moet een schriftelijke overeenkomst sluiten. En je moet de overeenkomst binnen 4 weken na de ingangsdatum melden bij de Belastingdienst.

2. Word ik gekort op mijn toeslagen?

Nee, zie het antwoord bij vraag 1.

3. Ik heb een koopwoning. Waarmee moet ik rekening houden?

Als je eigenaar bent van je woning, dan betaalt degene die bij je komt wonen niet met geld maar met diensten. Je sluit een schriftelijke overeenkomst en meldt deze binnen 4 weken bij de belastingdienst. Als je dat niet doet, dan wordt de medebewoner aangemerkt als toeslagpartner en worden je eventuele toeslagen gekort.

4. Ik heb een huurwoning. Waarmee moet ik rekening houden

Als je een huurwoning hebt, en in je huurcontract staat dat je zonder toestemming van de eigenaar geen kamer aan iemand anders mag aanbieden, dan loop je een risico. Namelijk dat de eigenaar geen toestemming verleent. En als je zonder toestemming iemand bij je laat wonen en de eigenaar daar achter komt, wil de eigenaar daar misschien een eind aan maken. Als je medebewoner geen overlast veroorzaakt, zal de rechter wellicht de eis van de eigenaar niet toewijzen. Verder betaalt je medebewoner voor de kamer niet met geld maar met diensten. Je sluit een schriftelijke overeenkomst en meldt deze binnen 4 weken bij de belastingdienst. Als je dat niet doet, dan wordt je medebewoner aangemerkt als toeslagpartner en worden je toeslagen gekort. (Zie ook het antwoord op vraag 1).

5. Bouwt degene die bij mij komt wonen, huurrechten op?

Nee, er is geen huurovereenkomst.

6. Moet ik een overeenkomst sluiten met degene die bij mij komt wonen? En is daar een voorbeeld van?

Ja, wij raden je zeker aan een overeenkomst te sluiten. Voor een voorbeeld klik hier.

7. Als het me niet bevalt, kan ik dan gemakkelijk opzeggen?

Ja,beide partijen hebben een opzeggingstermijn van een maand.

8. Als ik iemand in huis neem en diegene schrijft zich in op mijn adres, worden mijn gemeentebelastingen dan niet hoger?

Dit verschilt van gemeente tot gemeente. We hebben het nagekeken voor Amsterdam. Bij twee belastingen betaalt de kameraanbieder inderdaad meer voor een tweepersoonshuishouden. Dat is bij de afvalstoffenheffing en bij de zuiveringsheffing. Bij de watersysteemheffing en de onroerendezaakbelasting eigenaren betaalt de kameraanbieder een tarief per huishouden, ongeacht het aantal personen. Het verschil speelt alleen als de kameraanbieder alleenstaand is. Heeft de kameraanbieder een kind dat bij hem/haar woont, dan is er dus geen verschil. Want dan is er al een tweepersoonshuishouden. In de gemeente Zaanstad is het bijvoorbeeld weer anders. Daar betaalt men gewoon een tarief voor de afvalstoffenheffing, ongeacht het aantal personen. Maar bij de zuiveringsheffing is er wel een verschil wanneer van een eenpersoonshuishouden een tweepersoonshuishouden wordt. Er is geen verschil in tarief bij 2-, 3- en meerpersoonshuishoudens. Bij elke gemeente kunnen de bedragen weer anders zijn, dit moet je dus zelf uitzoeken. De kameraanbieder mag een eventueel verschil doorberekenen aan de kamerzoeker. Dat moet dan wel in de overeenkomst tussen de twee partijen worden opgenomen. Overigens is het zo dat in Amsterdam bij alle vier de belastingen kwijtschelding gevraagd kan worden, als de kameraanbieder een inkomen op bijstandsniveau heeft. Ook in Zaanstad en andere gemeenten kan voor een aantal belastingen kwijtschelding gevraagd worden.


Over juridische zaken / Kamerzoekers

1. Kan ik me inschrijven op het adres?

Ja, dat hoeft geen probleem te zijn, maar doe het wel in overleg met de eigenaar/huurder. Zie ook hierboven bij vraag 8.

2. Kan mijn overeenkomst gemakkelijk opgezegd worden?

Ja, beide partijen hebben een opzeggingstermijn van een maand.

3. Wat komt er in een overeenkomst te staan?

Een voorbeeld vind je op de site. Klik hier.